خانه » ارزیابی و نظرسنجی طرح نسیم رحمت



طرح نسیم رحمت چیست ؟

كليه فعاليت‌های فرهنگی كه به گونه‌ای با اجرای آن بتوان به اشاعه فرهنگ قرآنی و مفاهيم و ارزش‌های والای قرآن در بين خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه و كم‌كردن آسيب‌های اجتماعی مبتلابه در استان كمك كردند در طرح مذكور قابل اجرا خواهند بود.

در اين طرح سعی شده از ابزارهای هنر و علم در راستای مفاهيم والای اسلامی استفاده شود تا به جذب حداكثری افراد جهت شركت در طرح مذكور كمك كند.

جشنواره «نسيم رحمت» به دليل ايجاد فضای معنوی و ايجاد انگيزه‌های مختلف جهت جذب حداكثری مشاركت عمومی و همچنين شناسايی و تشويق علاقه‌مندان در زمينه‌های مختلف مسابقات و جشنواره‌های نسيم رحمت به طور وسيع و در بخش‌های قرآنی، ادبی، هنری، محافل فرهنگی برگزار می‌شود.

در بخش قرآن اين جشنواره رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، قرائت ترتيل، قرائت تحقيق، حفظ اجزاء مختلف قرآن(شامل 1، 3، 5، 10، 20 جزء و كل قرآن كريم)، حفظ سوره مباركه حجرات همراه با ترجمه، ترجمه و مفاهيم، تفسير قرآن، اذان، حفظ و قرائت ادعيه منتخب، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی، ابتهال و صحت قرائت نماز است.

رشته‌های بخش ادبی شامل شعر، كتاب‌خوانی از كتاب نسيم رحمت، حفظ احاديث منتخب، مقاله‌نويسی، دل‌نوشته، داستان كوتاه، رشته‌های جشنواره هنری، نقاشی، طراحی و گرافيك، خوشنويسی، عكاسی، سرود دانش‌آموزی، فيلمنامه‌نويسی، وبلاگ‌نويسی و طراحی سايت خواهد بود.

اين جشنواره، همچنين، شامل محافل فرهنگی و قرآنی است كه در طول برگزاری طرح نسيم رحمت 27 محفل از آن در تمامی شهرستان‌های استان با حضور اساتيد و نخبگان فرهنگی و قرآنی كشور، قاريان و حافظان بين‌المللی قرآن كريم، گروه‌های هم‌خوانی قرآنی و چهره‌های فرهنگی و قرآنی استانی در سطح گسترده همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی برگزار خواهد شد.

آموزش‌های تخصصی اين جشنواره شامل كارگاه‌های تخصصی مهارت‌های زندگی، كارگاه‌های تخصصی علوم قرآنی، كارگاه‌های تخصصی مهدويت است. در اين كارگاه‌ها كه به صورت منطقه‌ای در سطح استان برگزار خواهد شد بيش از 3500 نفر از علاقه‌مندان اين مباحث شامل معلمان، مشاوران و ديگر اقشار مختلف مردم در بيش از 10 كارگاه، مباحث تعريف شده را زير نظر برجسته‌ترين اساتيد حوزه و دانشگاه آموزش خواهند ديد.

در كنار برگزاری كارگاه‌های مذكور جلسات آموزشی متعدد و دوره‌های تربيت مربی و داور قرآن با حضور اساتيد برجسته در رشته‌های علوم قرآنی نظير «علی‌اكبر حنيفی»، «حبيب مهكام»، «بهروز ‌ياری‌گل»، «شهريار پرهيزگار»، «امير آقايی» و همچنين با حضور اساتيدی از بانوان در رشته‌های علوم قرآنی، كلاس‌ها و كارگاه‌های علوم قرآنی نيز برگزار خواهد شد.

با توجه به نياز عموم افراد و متخصصان در مقاطع مختلف سنی و تحصيلی مختلف در جهت پيش‌گيری، كنترل و كاهش آسيب‌های اجتماعی و با هدف توانمندسازی عمومی افراد، مركز پاسخگويی و مشاوره تلفنی پنج‌شماره‌ای به صورت رايگان در زمينه‌های قرآنی دينی، اجتماعی، فرهنگی با حضور كارشناسان و اساتيد حوزه و دانشگاه ايجاد می‌‌شود.

بهره‌برداری از بانك اطلاعات جامع در زمينه‌های قرآنی، مذهبی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی، استفاده از كارشناسان خبره حوزه و دانشگاه و مسلط به مبانی و اطلاعات روز دنيا، ارتباط سهل و آسان با مركز از هر نقطه و با هر وسيله ارتباطی تنها با گرفتن پنج شماره، رايگان‌بودن تمامی تماسها برای شخص تماس گيرنده با هر بازه زمانی از ويژگی‌های اين طرح است.

با توجه به اهميت مباحث آموزشی در طرح جامع و در بخش جشنواره نسيم رحمت، جهت كليه رشته‌های قرآنی اقلام آموزشی اعم از لوح فشرده در قالب فيلم و نرم‌افزار و همچنين كتب مختلف و بروشورهای توجيهی در نظر گرفته شده است. همچنين جهت ايجاد انگيزه و آموزش يكنواخت در سطح استان، برنامه‌های آموزشی جذاب جهت پخش در صدا و سيمای استان در نظر گرفته شده است. در ارزیابی و نظرسنجی به تحلیل محتوای محصولات ارائه شده در طرح جامع نسیم رحمت، بررسی سطح کیفی جشنواره ، بررسی میزان تحقیق اهداف اولیه ، بررسی نحوه اطلاع رسانی و نیز بررسی تاثیر گذاری آن همگام با اجرای طرح جامعه نسیم رحمت توسط موسسه آرمان پژوه پرداخته شد و چراغ راهی برای مجریان این طرح جامع نسیم رحمت در ارتقای سطح کیفی برنامه ها گردید. موسسه آرمان پژوه_طرح نسیم رحمت