آیا پاسخ سوالات ذیل را می دانید :

چه اندازه فرزند خود را می شناسید؟

آیا می دانید آگاهی بیشتر مستلزم شناخت درست است ؟

به این اندیشیده اید که فرزند شما چه توانمندی های ویژه ای دارد ؟

از سلامت روان فرزندانتان چه می دانید ؟

آیا می دانید یکی از موانع پیشرفت و موفقیت دانش آموزان عدم آگاهی از ویژگی های روحی آنان است؟

آیا انتظارات شما از فرزندتان متناسب با توانمندی های اوست ؟

درمان اختلالات روانی درچه سنی باید شروع شود ؟

با کودکان دچار اختلال رفتاری چگونه باید رفتار شود ؟

آیا راهی برای شناخت توانایی ها و استعداد فرزندانتان می شناسید ؟

چه عواملی باعث ناکامی و عدم موفقیت و پیشرفت دانش آموزان می شود ؟

آیا شما می توانید هوش یا همان IQ فرزندتان را بالا ببرید ؟

آیا می توان خلاقیت را اندازه گیری کرد ؟

از توانمندی­های فرزند خود چه می دانید ؟

آیا کودک شما هم خلاق است ؟
تا چه اندازه از خلقیات و روحیات فرزندتان آگاهید ؟

آیا نیازهای جسمی و روحی متناسب با شرایط رشدی فرزندتان را می دانید ؟

چه زمانی برای انتخاب رشته و شغل آینده مناسب است ؟

دراصطلاح روانشناسی مداخله و ارتباط در حوزه آموزش و پرورش بر مبنای چهار فرایند عمده زیر صورت می­گیرد.

  1. تغییر در رفتار: فراگیری مهارت­های معین.
  2. تغییر در هیجان: کاهش ترس و اضطراب و بالا بردن عزت نفس و ارزشمندی در دانش­آموزان.
  3. تغییر در شناخت: اصلاح و تغییر دادن نگرش ها و باورهای غلط و جایگزینی باورهای صحیح.
  4. تغییر در محیط: شناخت موقعیت هایی که موجوب رفتار نامطلوب در کودک می­شود.

از آنجایی که فرهنگ هر جامعه با نوجوانان آن جامعه رابطه مستقیم دارد و در این رابطه می بایست همواره در راه تعلیم و تربیت آنان کوشید، تا جامعه اسلامی ما از آینده ای فرهنگی مطلوبی برخوردار باشد، یکی از ابزارهای این کار پژوهش پیرامون ویژگی­های شناختی و شخصیت دانش آموزان است.

طرح جامع آزمون ورودی، تشخیص اختلالات روانی و رفتاری دانش آموزان و آزمون انتخاب رشته به همین منظور با مشارکت موسسه پژوهشی آرمان پژوه و موسسه سلامت پژوه هوشیار ( با مدیریت اکرم رفیعی نیسیانی) تهیه شده است.

موسسه سلامت پژوه هوشیار

موسسه سلامت پژوه هوشیار

الف) آزمون ورودی :

این آزمون برای تعیین میزان استعداد و توانمندی‌های فردی با توجه به علایق و خصوصیات روانی عاطفی و متناسب با مراحل رشد دانش آموزان می باشد.

 

محاسن:

  1. گزینش دانش آموز متناسب با شرایط مدرسه.
  2. گزینش دانش آموز همگون و هم سطح.
  3. تسهیل و روان سازی در سیاستهای آموزشی مدرسه.
  4. بالا بردن بهره وری در استفاده از امکانات مالی- آموزشی، منابع انسانی مدارس اعم از مدیران، معلمین، معاونین و مشاوران.
  5. ایجاد زمینه بروز و شکوفایی توانایی های بالقوه شاگردان.
  6. فراهم آوردن امکانات کمک آموزشی مناسب.
  7. آگاهی دادن به والدین نسبت به تفاوتهای ذاتی فرزندان و بروز خلاقیت در زمینه های مختلف.


ب) تشخیص اختلالات روانی و رفتاری دانش آموزان :

این آزمون برای تعیین میزان اختلالات روانی- رفتاری مانند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، بدبینی، اختلال در روابط عاطفی و اجتماعی ، سطح یادگیری دانش آموزان طراحی شده است.

 

محاسن :

 

  1. تشخیص و شناسایی اختلالات.
  2. آگاهی دست اندرکاران آموزشی اعم از اولیا و مربیان نسبت به اختلال روانی و چاره جویی در جهت اصلاح و بهبود این نوع اختلالات.
  3. جلوگیری از گسترش و شیوع اختلالات در سطح مدرسه و ممانعت از پیشرفت اختلالات دانش‌آموز.
  4. تشخیص رفتارهای بهنجار و نابهنجار دانش آموزان.
  5. تبدیل شدن مدرسه به کانون تربیتی واقعی و تحویل نسلی سالم به عنوان پدران و مادران آینده.
  6. شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموز در جهت اقدام مناسب در هنگام مواجه با سختی ها و ناکامی­ ها .
  7. آگاهی دادن به اولیاء و مربیان در جهت جلوگیری از انحرافات رفتاری دانش آموزان.

 

ج) آزمون انتخاب رشته :

انتخاب رشته یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموزان و اولیاء آنان می باشد. چراکه رشته تحصیلی انتخاب شده توسط دانش آموز زیربنای کامیابی و موفقیتهای شغلی اش می باشد. سه عامل استعداد، علاقه و توانایی در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی نقش به سزایی دارند. بدیهی است عدم شناخت کافی از هر یک از سه عامل فوق الذکر مانع تصمیم‌گیری صحیح در انتخاب رشته و شغل آینده می‌گردد.

 

محاسن :

  1. تسهیل در انتخاب رشته متناسب با استعدادها و علایق.
  2. کاهش اضطراب ناشی از عدم آگاهی برای دانش آموزان و خانواده ها.
  3. تحقق خودشناسی نسبی در جهت تصمیم‌گیری در مورد رشته تحصیلی و شغل آینده.
  4. جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه ملی و فردی و کاهش در اتلاف سرانه آموزشی و منابع انسانی.
  5. کاهش افت تحصیلی، تکرار پایه و مردودی.
  6. افزایش رغبت و بنیه علمی دانش آموزان.
  7. فراهم کردن زمینه های تصمیم گیری آگاهانه و صحیح برای انتخاب رشته و شغل آینده.
  8. هدایت استعدادها در مسیر شکوفایی و خلاقیت.

برخی از خدمات ارائه شده تا پایان سال ۱۳۹۰ به شرح ذیل می باشد :

جلسه مشاور برای اولیاء دانش آموزان :

نام مدرسه

منطقه

نام مدیر

تعداد مخاطبین

راهنمایی دخترانه جمهوری

۱۴

خانم طلاگر

۱۷۰

ابتدایی پسرانه ابوذر

۱۶

آقای بابایی

۹۰

ابتدایی پسرانه میثاق اندیشه

۱

آقای غلامی

۸۵

ابتدایی دخترانه حامی

۱۱

خانم عرب

۵۰

ابتدایی دخترانه موسویان

۱۱

خانم

۱۰۰

ابتدایی دخترانه محراب مدنی

۱۵

خانم قصری

۳۰۵

راهنمایی دخترانه درایت

۱۳

خانم

۱۳۰

راهنمایی دخترانه سیدآقا

۱۵

خانم عرب

۲۴۰

ابتدایی پسرانه آرهاشم

۵

آقای جمشیدی

۴۶۰

راهنمایی دخترانه نیکبخت ۲

۱۵

خانم نسیمی

۱۰۵

راهنمایی دخترانه رزاق نیا

۱۴

خانم طاهری

۲۰۰

راهنمایی دخترانه گوهرشاد

۴

خانم

۱۴۰

ابتدایی دخترانه خوشنویسان

۸

خانم نوشیان

۳۰۵

ابتدایی دخترانه هشت شهریور

۱۶

خانم اسدی

۱۶۵

راهنمایی پسرانه افتخاری

۱۴

آقای حسینی

۲۱۰

مدارسی که طرح سلامت روان در آنها انجام شده و یا در حال انجام است :

نام مدرسه

منطقه

طرح

راهنمایی دخترانه سیدآقا

۱۵

سنجش جنبه های روانشناختی

ابتدایی پسرانه آرهاشم

۵

سنجش توانایی های ذهنی

راهنمایی دخترانه نیکبخت ۲

۱۵

سنجش جنبه های روانشناختی

راهنمایی دخترانه رزاق نیا

۱۴

سنجش جنبه های روانشناختی

راهنمایی دخترانه گوهرشاد

۴

سنجش جنبه های روانشناختی

ابتدایی دخترانه خوشنویسان

۸

سنجش توانایی های ذهنی

ابتدایی دخترانه هشت شهریور

۱۶

سنجش توانایی های ذهنی

راهنمایی دخترانه درایت

۱۳

سنجش جنبه های روانشناختی

کارگاههای آموزشی :

  • ·        معاونین آموزشی منطقه ۱۵ تهران بخش کیان شهر

موضوع : ارتقای سلامت  روان، تصمیم گیری و حل مسئله

  • ·        معاونین آموزشی منطقه ۱۵ تهران بخش بلوار ابوذر

موضوع : ارتقای سلامت  روان، آموزش مهارت ارتباطات بین فردی

  • ·        مدرسه ابتدایی آرهاشم

موضوع : تقویت حافظه شنیداری، دیداری، استعداد نقاشی، داستان نویسی و قصه گویی

  • ·        ابتدایی دخترانه هشت شهریور

موضوع : تقویت حافظه شنیداری، دیداری، سفالگری

  • ·        مدیران مدارس راهنمایی منطقه ۱۴ آموزش و پرورش شهر تهران

موضوع : بررسی اهمیت سلامت روان دانش آموزان مقطع راهنمایی منطقه ۱۴