آیا پاسخ سوالات ذیل را می دانید :
چه اندازه فرزند خود را می شناسید؟
آیا می دانید آگاهی بیشتر مستلزم شناخت درست است ؟
به این اندیشیده اید که فرزند شما چه توانمندی های ویژه ای دارد ؟
از سلامت روان فرزندانتان چه می دانید ؟
آیا می دانید یکی از موانع پیشرفت و موفقیت دانش آموزان عدم آگاهی از ویژگی های روحی آنان است؟
آیا انتظارات شما از فرزندتان متناسب با توانمندی های اوست ؟
درمان اختلالات روانی درچه سنی باید شروع شود ؟
با کودکان دچار اختلال رفتاری چگونه باید رفتار شود ؟
آیا راهی برای شناخت توانایی ها و استعداد فرزندانتان می شناسید ؟
چه عواملی باعث ناکامی و عدم موفقیت و پیشرفت دانش آموزان می شود ؟
آیا شما می توانید هوش یا همان IQ فرزندتان را بالا ببرید ؟
آیا می توان خلاقیت را اندازه گیری کرد ؟
از توانمندیهای فرزند خود چه می دانید ؟
آیا کودک شما هم خلاق است ؟ تا چه اندازه از خلقیات و روحیات فرزندتان آگاهید ؟
آیا نیازهای جسمی و روحی متناسب با شرایط رشدی فرزندتان را می دانید ؟
چه زمانی برای انتخاب رشته و شغل آینده مناسب است ؟
دراصطلاح روانشناسی مداخله و ارتباط در حوزه آموزش و پرورش بر مبنای چهار فرایند عمده زیر صورت میگیرد.
- تغییر در رفتار: فراگیری مهارتهای معین.
- تغییر در هیجان: کاهش ترس و اضطراب و بالا بردن عزت نفس و ارزشمندی در دانشآموزان.
- تغییر در شناخت: اصلاح و تغییر دادن نگرش ها و باورهای غلط و جایگزینی باورهای صحیح.
- تغییر در محیط: شناخت موقعیت هایی که موجوب رفتار نامطلوب در کودک میشود.
از آنجایی که فرهنگ هر جامعه با نوجوانان آن جامعه رابطه مستقیم دارد و در این رابطه می بایست همواره در راه تعلیم و تربیت آنان کوشید، تا جامعه اسلامی ما از آینده ای فرهنگی مطلوبی برخوردار باشد، یکی از ابزارهای این کار پژوهش پیرامون ویژگیهای شناختی و شخصیت دانش آموزان است.
طرح جامع آزمون ورودی، تشخیص اختلالات روانی و رفتاری دانش آموزان و آزمون انتخاب رشته به همین منظور با مشارکت موسسه پژوهشی آرمان پژوه و موسسه سلامت پژوه هوشیار ( با مدیریت اکرم رفیعی نیسیانی) تهیه شده است.
[caption id="attachment_202" align="aligncenter" width="285"] موسسه سلامت پژوه هوشیار[/caption]الف) آزمون ورودی :
این آزمون برای تعیین میزان استعداد و توانمندیهای فردی با توجه به علایق و خصوصیات روانی عاطفی و متناسب با مراحل رشد دانش آموزان می باشد.
محاسن:
- گزینش دانش آموز متناسب با شرایط مدرسه.
- گزینش دانش آموز همگون و هم سطح.
- تسهیل و روان سازی در سیاستهای آموزشی مدرسه.
- بالا بردن بهره وری در استفاده از امکانات مالی- آموزشی، منابع انسانی مدارس اعم از مدیران، معلمین، معاونین و مشاوران.
- ایجاد زمینه بروز و شکوفایی توانایی های بالقوه شاگردان.
- فراهم آوردن امکانات کمک آموزشی مناسب.
- آگاهی دادن به والدین نسبت به تفاوتهای ذاتی فرزندان و بروز خلاقیت در زمینه های مختلف.
ب) تشخیص اختلالات روانی و رفتاری دانش آموزان :
این آزمون برای تعیین میزان اختلالات روانی- رفتاری مانند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، بدبینی، اختلال در روابط عاطفی و اجتماعی ، سطح یادگیری دانش آموزان طراحی شده است.
محاسن :
- تشخیص و شناسایی اختلالات.
- آگاهی دست اندرکاران آموزشی اعم از اولیا و مربیان نسبت به اختلال روانی و چاره جویی در جهت اصلاح و بهبود این نوع اختلالات.
- جلوگیری از گسترش و شیوع اختلالات در سطح مدرسه و ممانعت از پیشرفت اختلالات دانشآموز.
- تشخیص رفتارهای بهنجار و نابهنجار دانش آموزان.
- تبدیل شدن مدرسه به کانون تربیتی واقعی و تحویل نسلی سالم به عنوان پدران و مادران آینده.
- شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموز در جهت اقدام مناسب در هنگام مواجه با سختی ها و ناکامی ها .
- آگاهی دادن به اولیاء و مربیان در جهت جلوگیری از انحرافات رفتاری دانش آموزان.
ج) آزمون انتخاب رشته :
انتخاب رشته یکی از دغدغههای اصلی دانش آموزان و اولیاء آنان می باشد. چراکه رشته تحصیلی انتخاب شده توسط دانش آموز زیربنای کامیابی و موفقیتهای شغلی اش می باشد. سه عامل استعداد، علاقه و توانایی در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی نقش به سزایی دارند. بدیهی است عدم شناخت کافی از هر یک از سه عامل فوق الذکر مانع تصمیمگیری صحیح در انتخاب رشته و شغل آینده میگردد.
محاسن :
- تسهیل در انتخاب رشته متناسب با استعدادها و علایق.
- کاهش اضطراب ناشی از عدم آگاهی برای دانش آموزان و خانواده ها.
- تحقق خودشناسی نسبی در جهت تصمیمگیری در مورد رشته تحصیلی و شغل آینده.
- جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه ملی و فردی و کاهش در اتلاف سرانه آموزشی و منابع انسانی.
- کاهش افت تحصیلی، تکرار پایه و مردودی.
- افزایش رغبت و بنیه علمی دانش آموزان.
- فراهم کردن زمینه های تصمیم گیری آگاهانه و صحیح برای انتخاب رشته و شغل آینده.
- هدایت استعدادها در مسیر شکوفایی و خلاقیت.
جلسه مشاور برای اولیاء دانش آموزان :
نام مدرسه |
منطقه |
نام مدیر |
تعداد مخاطبین |
راهنمایی دخترانه جمهوری |
14 |
خانم طلاگر |
170 |
ابتدایی پسرانه ابوذر |
16 |
آقای بابایی |
90 |
ابتدایی پسرانه میثاق اندیشه |
1 |
آقای غلامی |
85 |
ابتدایی دخترانه حامی |
11 |
خانم عرب |
50 |
ابتدایی دخترانه موسویان |
11 |
خانم |
100 |
ابتدایی دخترانه محراب مدنی |
15 |
خانم قصری |
305 |
راهنمایی دخترانه درایت |
13 |
خانم |
130 |
راهنمایی دخترانه سیدآقا |
15 |
خانم عرب |
240 |
ابتدایی پسرانه آرهاشم |
5 |
آقای جمشیدی |
460 |
راهنمایی دخترانه نیکبخت 2 |
15 |
خانم نسیمی |
105 |
راهنمایی دخترانه رزاق نیا |
14 |
خانم طاهری |
200 |
راهنمایی دخترانه گوهرشاد |
4 |
خانم |
140 |
ابتدایی دخترانه خوشنویسان |
8 |
خانم نوشیان |
305 |
ابتدایی دخترانه هشت شهریور |
16 |
خانم اسدی |
165 |
راهنمایی پسرانه افتخاری |
14 |
آقای حسینی |
210 |
مدارسی که طرح سلامت روان در آنها انجام شده و یا در حال انجام است :
نام مدرسه |
منطقه |
طرح |
راهنمایی دخترانه سیدآقا |
15 |
سنجش جنبه های روانشناختی |
ابتدایی پسرانه آرهاشم |
5 |
سنجش توانایی های ذهنی |
راهنمایی دخترانه نیکبخت 2 |
15 |
سنجش جنبه های روانشناختی |
راهنمایی دخترانه رزاق نیا |
14 |
سنجش جنبه های روانشناختی |
راهنمایی دخترانه گوهرشاد |
4 |
سنجش جنبه های روانشناختی |
ابتدایی دخترانه خوشنویسان |
8 |
سنجش توانایی های ذهنی |
ابتدایی دخترانه هشت شهریور |
16 |
سنجش توانایی های ذهنی |
راهنمایی دخترانه درایت |
13 |
سنجش جنبه های روانشناختی |
کارگاههای آموزشی :
- · معاونین آموزشی منطقه 15 تهران بخش کیان شهر
موضوع : ارتقای سلامت روان، تصمیم گیری و حل مسئله
- · معاونین آموزشی منطقه 15 تهران بخش بلوار ابوذر
موضوع : ارتقای سلامت روان، آموزش مهارت ارتباطات بین فردی
- · مدرسه ابتدایی آرهاشم
موضوع : تقویت حافظه شنیداری، دیداری، استعداد نقاشی، داستان نویسی و قصه گویی
- · ابتدایی دخترانه هشت شهریور
موضوع : تقویت حافظه شنیداری، دیداری، سفالگری
- · مدیران مدارس راهنمایی منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران
موضوع : بررسی اهمیت سلامت روان دانش آموزان مقطع راهنمایی منطقه 14