خانه » نرم افزار رسانه ای ارزیابی برنامه های فراگیر محرم



موسسه آرمان پژوه- نرم افزار رسانه ای محرم

در ازل پرتو حُسنت زتجلی دم زد     عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

عاشورا هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدي، چشم تاريخ چنين حماسه شکوهبار و چنين تراژدي خونرنگي را، در سراسر حيات بشر، هرگز نديده است.

عاشورا، حماسه است؛ از آن رو که امام حسين (ع) يک تنه و بي سلاح، روياروي حکومتي سفاک ايستاد. به يزيد دست بيعت نداد و گفت: کسي مانند من، با کسي مانند يزيد، بيعت نخواهد کرد. در مقابل زور، گردن خم نکرد و تن به ذلت نداد و آشکارا گفت: مرگ با عزت بهتر است از زندگي با ذلت. ايستاد، جنگيد، زخم برداشت، کشته شد ؛ اما همه زخم‌ها در جلو بدنش بود. بدان رو که به دشمن پشت نکرد.

حرکت امام حسين (ع) که منجر به حادثه عاشورا گرديد، چيزي جز يک انقلاب اسلامي و تلاش در راستاي تحول اصلاح جامعه اسلامي نبود. انقلاب ديني امام حسين (ع) به عنوان مهمترين عامل برقراري اسلام راستين و کوبنده تحريفات ديني، همواره در طول تاريخ مورد بغض دشمنان اسلام و ديانت بوده است.

فرهنگ عاشورا در طول تاريخ همواره براي جامعه اسلامي و مؤمنين الهام بخش بوده و به تعبير روايت، حرارتي در دلهاي مؤمنين ايجاد كرده كه هرگز به سردي نمي گرايد.

اما به رغم تمامي آثار ايجابي و خيرات و بركاتي كه فرهنگ عاشورا داشته است ضروت فرهنگسازی با توجه به تهاجم فرهنگی همه جانبه، به منظور گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی بر هیچ کس پوشیده نیست.لذا ضرورت تبيين آیینها و مناسک و راهكارهاي برون رفت از آسيب‌ها و آفات آن، از اولويت‌هاي فرهنگي محسوب مي شود .

[gallery columns="2" ids="183,186,184,185"]

در راستای اهداف فرهنگی و دینی از سوی سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه محرم برنامه های متنوعی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار گردید که میتوان به باز توليد و ارسال مرامنامه عزاداران حسيني، مسابقه وبلاگ نويسان عاشورايي، برگزاري شب هاي شعر عاشورا، اجراي مراسم تعزيه خواني، يلداي كاروان و غیره اشاره کرد.

و همچنین به منظور ارزیابی محتوای برنامه های فراگیر ماه محرم ارائه شده توسط سازمان، اقدام به تحلیل کیفی محتوای ارائه شده در جهت مشخص کردن نقاط قوت و ضعف برنامه های سوگواره محرم با همکاری موسسه پژوهشی آرمان پژوه اقدام گردید. در این گزارش در بخش نخست به کلیات پژوهش اعم از معرفی رویکردهای سازمان در ویژه برنامه های ماه محرم و شاخص ها و روش تحقیق پرداخته شده است. در بخش دوم به تحلیل محتوای برنامه ها به صورت موردی به همراه تحلیل کیفی و ارزیابی نقاط مثبت و منفی آنان پرداخته ایم و در آخر نتایج این پژوهش جمع بندی و اقدام به نتیجه گیری نموده ایم.

جدول برنامه های طرح هاي فراگير به مناسبت ماه محرم (سوگواره محرم)

عنوان

شرح

باز توليد و ارسال مرامنامه عزاداران حسيني

طرح كه سابقا در منطقه 14 اجرا شده بود و تنها متن آن در قالب گرافيكي جديد در 10000 نسخه براي چاپ پيش بيني گردد.

مسابقه وبلاگ نويسان عاشورايي

برگزاري سومين دوره وبلاگ نويسان عاشورايي، با انتخاب 14 پست برتر و اهداي جايزه سفر به كربلاي معلا به 14 نفر از سوي مديريت فرهنگي منطقه 20

مسابقه پيامكي

مسابقه پيام كوتاه با همكاري گروه كليد ايرانسل مطابق آنچه در ويژه برنامه ارتحال امام (ره) برگزار شد.

سفارش و توليد و خريد كتابچه صوتي آه

اين كتابچه كه خلاصه شده مقتل نفس المهموم است به صورت صوتي نيز توسط بخش خصوصي توليد شده است.در نظر است 2500 نسخه جهت اهدا به مخاطبين خاص تهيه گردد.

برگزاري شب هاي شعر عاشورا

برگزاري شب هاي شعر توسط كانون هاي ادبي مناطق با موضوع واقعه كربلا با حضور شاعران معاصر عاشورايي.

اجراي مراسم تعزيه خواني

همزمان با ايام دهه اول محرم در مناطق و فرهنگسراهاي سازمان اجراي مراسم تعزيه برگزار مي شود.

همايش نوگلان حسيني

در اين برنامه با شناسايي مداحان نوجوان و جوان تهراني و با ارائه شاخص هاي برگرفته از منويا ت مقام معظم رهبري در خصوص آداب و خصايص مداح اهل بيت (ع) و ساير علما و مراجع ديني معتبر. انتخاب 7 مداح برتر نوجوان.

كيمياگران

دو اثر نمايشي با الهام از زندگي نامه دو عارف معاصر كه به دنبال سر گشته گي و توبه، راه بازگشت را از مسير سالار شهيدان يافته­­­ اند.

مهر هامون

مسابقه بزرگ تصويرگري زيارت وارث.

يلداي كاروان

با توجه به تقارن شب هفت ياران كربلا و شب يلدا و حركت كاروان اسراي كربلا در اين ايام تدارك ديده شده است كه تلاش مي گردد تا المان هاي  هويتي شب يلدا نظير خواني، شعرخواني، طبالي و نقالي خواني، با كربلا، عاشورا و حركت كاروان اسرا پيوند خورده و در مراسمي شب يلداي عزاداران حسيني را در شب هفت امام و يارانش عزيزش به سوگ بنشينيم.

و اينك عاشورا

برنامه زنده تلوزيوني به مدت 10 شب هرشب 30 دقيقه از شبكه 5، كه در آن هر شب يكي از شخصيت هاي نهضت عاشورا توسط يك كارشناس خبره معرفي و تبيين مي گردد. همراه با مسابقه پيامكي با موضوع برنامه و اهداي جوايز به برندگان.