خانه » نظرسنجی چشم انداز رشد اقتصادی ۲۰۱۷



مطابق نظرسنجی ای که رویترز در ماه دسامبر از اقتصاد دانان در سراسر جهان به عمل آورد ، به نظر می رسد چشم انداز اقتصادی امسال شبیه به سال 2016، پر تلاطم و غیر شفاف است. نتیجه این نظرسنجی این است که با وجود خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به اقتصاد جهان ، ممکن است رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد نباشیم. به گزارش آرمان پژوه به نقل از Russia Today، بسیاری از کارشناسان در این نظرسنجی گفته اند که رکود تجارت جهانی، با وجود بهبود اندکِ بحران مالی ای که نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده، می تواند بدتر شود.

انتظار می رود که اقتصادهای در حال ظهور آسیب پذیر باقی بمانند. بیشترِ کشور های آسیایی کمتر از آن چه پتانسیلش را دارند رشد خواهند داشت، و طبقِ آن، آخرین پیش بینی رشد جهانی برای سال 2017، 3.2 درصد است. چشم انداز به دست آمده از این نظر سنجی، به رشد اقتصادی در سال 2017 نسبت به سال 2016 خوشبینی کمتری نشان می دهد.

اقتصاددانان در میان عواملی که تعادل اقتصادی را در سال 2017 برهم می زنند، به روند افزایش تورم و افزایش دلار آمریکا اشاره کرده اند.

آن ها می گویند، قدرت گرفتن دلار، موجب تضعیف سایر ارز ها خواهد شد، و این چگونگی مدیریت تورم نسبتاً بالا توسط بازار های نوظهور را تحت تاثیر قرار خواهد، و همچنین با از بین رفتن کسب و کار، اعتماد به نفس این بازار ها را از بین خواهد برد.

آمریکا نیز با چنین وضعیتی رو به رو خواهد بود و به عنوان یک کشور توسعه یافته، وضع بهتری نسبت به کشور های در حال توسعه ندارد. مایکل کری، اقتصاددان آمریکایی در CA-CIB می گوید: "آقای ترامپ و تیم او وعدۀ رشد 3.5 تا 4 درصدی یا بیشتر را داده اند، که ما از آن به عنوان" تفکر خیالی" باید یاد کنیم، مگر اینکه این وعده با شتاب در رشد بهره‌وری همراه شود."